LinkedIn – niet een ander, maar mijzelf verwijderen?

Eerder schreef ik al over LinkedIn, en hoe je connecties kon verwijderen of muten. Muten betekent dus dat je ze ‘stil maakt’: je blijft connected, maar je ziet zijn of haar updates niet meer. Iets vriendelijker, en onzichtbaar voor die connectie. Iemand helemaal verwijderen op LinkedIn: daarover meer in dit eerdere blog.

Maar, … heb ik LinkedIn zelf nog wel nodig? Vind ik het nog wel leuk of nuttig? Andere social media als Facebook had ik lang nodig voor opdrachtgevers. Instagram vind ik nog wel leuk: plaatjes, foto’s en videootjes. En ja, mijn voyeuristische kant kan ik daar ook een beetje tonen door wat gitaarwerkjes, foto’s van mijn tripjes of andersoortige onzin. Twitter heb ik al heel lang niet meer, op Pinterest zitten bovengemiddeld veel nuffige saaie vrouwen en Snapchat en TikTok: dat is meer voor kinderen en tieners. Natuurlijk kunnen ze wel voor je merk belangrijk zijn als je met je product of dienst die doelgroepen wil bereiken.

LinkedIn dus. Het zakelijke social media platform. Maar is het nog wel zo zakelijk. Ik zie de laatste tijd toch wel erg veel geleuter voorbij komen. En natuurlijk word de content/timeline grotendeels gevormd door je connecties of pagina’s die je volgt, maar als ik even samenvat wat ik voor bij zie komen: zogenaamde influencers en coaches die vermoeiende feel good (vaak verzonnen of vertaald van Engelstalige inspiratiebronnen) verhalen of quotes posten, continu dezelfde irritante advertenties, vaders en moeders die een stage zoeken voor hun kind(eren) en natuurlijk vermoeiende corona-discussies.

Laatst ook een Nederlandse vrouw die het nodig vond om een hele post te maken over hoe goed ze was geweest door iemands boodschappen te betalen, die er financieel slecht voor stond. Ze had ook haar bankrekening op de bon opgeschreven en gegeven aan de arme supermarktbezoeker, “zodat die persoon het later weer kon terugbetalen”. Ik help zo vaak armlastige mensen: daklozen of mensen die duidelijk even er door heen zitten. Het verschil is echter dat ik hier geen post op LinkedIn voor maak: scoren voor de likes. En een hoop likes had ze! En dan veel mensen die zeggen: “Wat goed dat je dat gedaan hebt!”. Uh, nou, dat vind ik wel meevallen want a) waarom maak je er een “kijk mij eens goed doen”-post van op LinkedIn en b) (vooral) waarom wil je die paar tientjes uberhaupt terug hebben…? Ik doe goede zaken onbaatzuchtig, behalve dan in dit blog hier nu wat aandacht aan geven: alleen, niet voor de likes of views van dit blog. Dat interesseert me niet.

Een kennis van mij zei lang geleden: de écht belangrijke, grote ondernemers of – mensen, zitten helemaal niet op LinkedIn. “Die hebben dat helemaal niet nodig”, en … dat lijkt wel een beetje te kloppen als je naarstig op zoek bent naar handel, werk, zaken, omzet, winst, etc. Als je dat echter niet nodig hebt, of niet werkzoekend bent: wat heb je dan nog aan LinkedIn? Post je namelijk een bericht wat jouw volgers niet zakelijk genoeg vinden, dan kun je een reactie krijgen als: “Dit is geen Facebook!”.

Anyway, ik denk dat ik nu ook wel in een situatie zit dat ik LinkedIn niet zo boeiend of interessant meer vind. Ik haal er niks uit. Ik heb er ook niks van nodig: geen omzet, winst, klanten, werk of feelgood stories. En posten over dingen die ik wil delen: daarvoor heb ik dit lieve, kleine, pittoreske blogje of af en toe een Instagram-postje.

Dus, je kunt mij connecten op LinkedIn, maar hoe lang ik daar nog aanwezig ben, is op dit moment een vraag.