Altijd maar bellen

We leven in tijden dat bijna iedereen continu zijn of haar mobiele telefoon bij zich heeft, of zelfs: vast heeft. Mijn eerste blog ooit, schreef ik op/voor LinkedIn, en plaatste ik hier op deze website ook maar opnieuw: het ging over het niet meer uitlezen van e-mail op mijn telefoon. Klik hier mocht je die nog eens willen lezen.

Wat ik merk, is dat ik echt moe geworden ben van klassiek telefoneren. Ik hou er gewoon niet zo veel van. Nooit echt fan geweest, maar misschien ook door mijn werk: zakelijk verkeer ging altijd via telefoon, maar ik merk dat ook opdrachtgevers, relaties, klanten, steeds meer communiceren via WhatsApp: teksten of voiceclips. Of gewoon e-mail natuurlijk. Of videobellen dan. Veel heel veel telefonisch verkeer is er zakelijk niet meer. Fijn! En, ik moet ook zeggen dat ik het ook wel afgeschaald heb door bijvoorbeeld de voicemail te deactiveren.

Dit scheelt ook veel: wil je me bereiken, en ben ik niet bereikbaar: stuur maar een SMS, WhatsApp of e-mail met je vraag of terugbelverzoek. Ik merkte ook: het waren vaak ellenlange verhalen die ook prima in 2, 3 zinnen samengevat konden worden in een e-mail bijvoorbeeld. Zo’n beller denkt vaak: ik doe mijn verhaal in 5 minuten op de voicemail, en dan pikt hij het wel helemaal op. Dat je dan allerlei notities moet maken tijdens het afluisteren van de voicemail. Nee, klaar mee. Compact communiceren. Dan komt de boodschap ook veel duidelijker over. Doet mij gelijk denken aan het klassieke ‘mand!’-videootje waarbij presentator Maxim Hartman een man met een antiekzaak een beetje ludiek belachelijk maakt over zijn ‘lange’ uitleg. Moet je zien, als je het niet kent. Voor het gemak hieronder geplaatst.

Maar ook prive: ik ben niet zo’n beller. Ik ben wel een makkelijke prater; live/persoonlijk, in meetings of bij iemand thuis. Prima, maar zo’n apparaat aan je oren, iemand niet zien, en dan hele lange l*l-verhalen. Nee. Ook geen zin in.

Bellen is soms wel handig hoor, om de tone of voice te horen of langere vragen even te stellen zonder hele verhalen te typen: snap ik, maar bij voorkeur minimaliseer ik het wel. Tsja, als je elke dag wil bellen, dan moet je maar bij een callcenter gaan werken, haha!