Zo dan! Ik trapte er zelfs bijna in!

Zondagavond. Ik check mijn privemail. Een e-mail van Vattenfall. Mijn energieleverancier. Met een tweede betaalherinnering voor een bedrag van iets meer dan 300 euro. Eerste reactie: dat kan nooit. Alles gaat automatisch qua betalingen bij mij en aan het saldo ligt het niet.

Ik kijk nog even naar de mail. Hm, verdachte tekst “Vanwege een storing, kunt u alleen met iDEAL betalen”. Vreemd. Een storing is altijd maar kortstondig. Dat ga je niet in een betaalherinnering met een geldigheid van enkele dagen verwerken. Normalitair. De opmaak van de email was niet superstrak, maar dat zie ik wel vaker bij grote organisaties én ik ben een beetje een pixelzeikerd als het bijvoorbeeld gaat om spaties en interlinies.

Als je met je muis op de diverse hyperlinks gaat staan, zie je linksonderin de browser wel wat aparte webpagina’s, maar a) dit moet je maar net weten te doen (ik ben natuurlijk een internetnerd) en b) op een smartphone of tablet kun je al niet een zgn. mouseover doen: dan is het of wel of niet klikken op zo’n link, als je begrijpt wat ik bedoel.

De e-mail is ondertekend door een klantenservicedirecteur van Vattenfall: goed op LinkedIn gekeken, die oplichtertjes.

Mijn nieuwsgierigheid was wel geprikkeld, dus ik klik op de betaallink: een volledig verzorgde iDEAL-pagina. Hm.
Ik heb het door. Dit is nep, maar… ondanks mijn argwaan én internetkennis, ging ik in de echte MijnVattenfall-omgeving inloggen. En ja, daar geeft Vattenfall zelf ook aan:

Het eerste wat ik nu denk: ik was alert, ik ben er scherp op, maar… ik zie mijn moeder dit gewoon blind betalen. Dus maar gelijk haar gewaarschuwd, en naast deze post het ook maar op Facebook gezet.

Oplichting van onschuldige mensen: ik kan er bijzonder slecht tegen. Wees gewaarschuwd: bij twijfel, NOOIT betalen vanuit ontvangen e-mails, lieve mensen.