Welk ander merk kan dat nou afdwingen?

Welk merk kan dat nou afdwingen?

Dat je als merk kunt bepalen dat een klant jouw merk niet meer mag kopen of bezitten? Is dat hoogmoedig, of is dat merkbescherming tot in de puntjes verzorgd en nageleefd?

Ferrari doet dat.
Iedereen kent Ferrari.
Opgericht in 1929 en zonder twijfel het meest begeerde, populaire en exotische sportwagenmerk allertijden, met een enorm rijke historie. Een prachtmerk.

Natuurlijk: je hebt talloze sportautomerken, zoals Porsche, waarover ik al eerder schreef, of Lamborghini, Maserati, Aston Martin of voor de mainstream iets minder bekende merken als Pagani Zonda, Koenigsegg, etc.

Ferrari is Ferrari. Als je van auto’s houdt, hou je van Ferrari. Elk jongetje die geinteresseerd was in Ferrari, heeft er een modelautootje van (gehad) of een poster. Zo ik ook.

De allermooiste auto die ooit is ontworpen in mijn ogen is de Ferrari 288 GTO. Klik hier voor een impressie. Alles is mooi aan deze auto: de welvingen, de breedtes, diktes, subtiliteiten, de vormen, zelfs de rare zijspiegels.

Enfin, terug naar de kern: Ferrari is dus een merk met een enorme wachtlijst. Ze maken veel minder auto’s dan ze kunnen verkopen. Dus schaarste. Meer vraag dan aanbod. En als je als merk in zo’n situatie terecht komt, dan kun je ook wat terugverlangen.

Verlangen bijvoorbeeld dat rijke eigenaren geen rare dingen met je producten doen. Alles ter bescherming van je zo zorgvuldig opgebouwde merk.

Arrogant, of logisch? Ze hoeven je geen auto te verkopen: ze kunnen het. Dat is een verschil. Dus met alleen een duit geld, ben je bij Ferrari niet aan het juiste adres. Ze verlangen van je dat je er geen rare dingen mee doet, zoals enkele bekende artiesten deden. Lelijke spoilers, de auto achterlaten in een vage buurt, de auto wrappen of laten overspuiten, de auto binnen een jaar al verkopen, enz.

Je komt gewoon op een zwarte lijst terecht, en je mag nooit meer een Ferrari (rechtstreeks?) kopen. Ben benieuwd hoe ze hier op toezien, maar bijzonder is het wel.

Ferrari, in alle opzichten een zeer bijzonder merk. Hieronder de video die over de artiesten op de zwarte lijst gaat, en de eisen die Ferrari stelt aan haar klanten:

En hieronder de in mijn ogen mooiste Ferrari (uh: auto) allertijden: de Ferrari 288 GTO uit 1984: