Wat een waardeloze service van DHL

Ik bestel best regelmatig bij o.a. bol.com en CoolBlue. En als ik kan kiezen, kies ik voor PostNL bezorging. Dat gaat in mijn geval bijna altijd wel goed. De twee vaste bezorgers en ik zijn bijna vrienden geworden; vooral in corona-/lockdown-tijden bestelde ik regelmatig van alles. Hobbydingen, huishoudelijke dingen, name it. Sindskort gebruik ik ook Amazon wel. Die bezorgen echter via DHL, en daar had ik al vaker vervelende ervaringen mee. Ik weet niet waar het aan ligt, want één DHL bezorger is verder een prima gast en we ‘kennen’ elkaar al een tijdje; dat komt altijd goed, dus over hem niks kwaads!

Alleen, nu had ik dus een klein kabeltje besteld bij Amazon en wat extra geld betaald om het de volgende dag al in huis te hebben. De dag er na: ik was gewoon thuis om het aangegeven bezorgtijdvak. Ik zat thuis braaf te wachten en kreeg ineens een e-mail van DHL: “U was niet thuis, dus u kunt uw product de volgende dag bij een DHL servicepoint ophalen”.

What. The. Actual. Fuck!

Dat is irritant. Was me al eens eerder overkomen. Ook bij DHL. Ik denk dan: die bezorger heeft gewoon geen zin in zijn werk te doen. Ik betaalde iets extra’s bij Amazon (een paar centen maar hoor, maar gaat om principe) om het op tijd te krijgen, moet ik het alsnog nog een dag later zelf ophalen. Dus, ik maar ophalen. Wat denk je? Ja hoor, gewoon een envelop die easy door de brievenbus had gekund. Dat bevestigde alleen maar dat de DHL-chauffeur niet eens zijn gele bus uit was gestapt.

Ik dus toch maar geprobeerd contact te zoeken met DHL-klantenservice; dit wilde ik toch even kwijt. Ja, niet echt een ‘first world problem’, I know. Maar toen werd het alleen maar erger. Ik had de situatie uitgelegd zoals hierboven, met alle vriendelijkheid, maar kreeg dit antwoord:

“Hi Christian, Zo te zien was je pakket wel als brievenpost verstuurd maar is het toch net iets te groot om door de bus te passen. Een brievenbus pakket heeft een afmeting van 38×26,5 x 3,2 cm. In dit geval heeft de chauffeur dus correct gehandel. Excuses voor het ondervonden ongemak wel. Groetjes, (naam DHL klantenservice-medewerkster)”

Uh. Nee. Het kon zéér eenvoudig door de brievenbus. Zoals gezegd. Maar dat deze medewerkster dan zo’n antwoord stuurt; met andere woorden: onze bezorger heeft het goed gedaan, en jij lult maar wat. Zo kwam het op mij over. Ik had de envelop toch fysiek in mijn handen (gehad) en ik ken mijn brievenbus? Het kon inclusief dat kabeltje ZEER eenvoudig is. Zelfs daar nog een zelfde formaat envelop met kabeltje, bij wijze van spreken. Om nog wat kracht bij te zetten, heb ik (ohw hoe flauw ja), nog maar even de envelop en het kabeldoosje erbij gepakt, die half in de brievenbus gestoken, en een foto gemaakt en naar hen verstuurd (zie onderaan).

Het mooiste was: het antwoord van de medewerkster bevatte onderaan nog een link, met een verzoek tot beoordeling klantenservice. Dat heb ik dan maar eens gedaan.