Thuisbezorgd: waar blijft het overgemaakte fooigeld?

Met enige regelmaat bestel ik wel eens Indiaas, Japans of een pizza via Thuisbezorgd.

Wat opvalt is dat bij elke bestelling, je in de verpakking ergens een brochure, folder, oproepje van het cafe of restaurant in kwestie, met het verzoek de volgende direct te bestellen bij hen, tegen een korting van bijvoorbeeld 10, 15 of 20%. En je krijgt er daarnaast nog wat extra’s bij. Dit alles om Thuisbezorgd er feitelijk tussenuit te krijgen; an sich logisch voor de horeca-ondernemer in kwestie, want die moest natuurlijk commissie afdragen aan Thuisbezorgd. Anderzijds: Thuisbezorgd pompt natuurlijk veel geld in o.a. hun marketing, en daar lift de horeca-ondernemer ook op mee. Allemaal logisch en vanuit beide zijden snap ik het wel. Dat zag en zie ik ook regelmatig bij hotels en B&B’s: die willen ook allemaal booking.com en AirBNB skippen.

Echter, … wat ik wel vervelend vind: ik vraag aan elke bezorg(st)er: “Komt de fooi die ik náást het bedrag voor het bezorgen en eten zelf) wel bij jou aan?”.

Eigenlijk hoor ik standaard: “Nee”. Óf het komt bij de horeca-eigenaar zelf aan, en die deelt het niet met de bezorg(st)ers, wat ik al flauw genoeg vind. Maar vaak ook lijkt het gewoon bij Thuisbezorgd aan te strijkstok te hangen, althans: zo lijkt het uit de verhalen van bezorgers. Zojuist was er een bezorger van mijn Japanse eten, en die bleek dan weer van een externe bezorgservice te zijn, dus die kreeg dan sowieso niet linksom én niet rechtsom iets van een fooi te zien.

Dat betekent dus, dat als ik ze wil bedanken, cash geld in huis moet hebben. Dat ga ik vanaf nu wel doen, want ik vind dat het fooigeld bij de juiste personen moeten komen: doorgaans studenten of mensen die het écht kunnen gebruiken (naast hun normale salaris natuurlijk). Wie betaalt er nog fanatiek met cashgeld? We worden allemaal, zeker tijdens corona, geadviseerd om contactloos te betalen. Ik betaal dus ook bijna alles met mijn iPhone. Ideaal.

Ergens klopt het dus niet: je maakt als consument fooigeld achteraf (of in iedergeval separaat van de normale kosten) over, maar het komt bijna nooit bij de bezorg(st)ers terecht.

Waar blijft dit geld wél…?