Meetings duren mij vaak te lang

In het zakenleven heb je meetings. Vaak meetings. Lange meetings. Sinds Corona (wat een ellendige tijd was dat he?) is veel (naar) online gegaan. Ook meetings. Via Microsoft Teams heb ik veel videomeetings gehad. Soms één op één, soms met heel veel mensen in één meeting. Enerzijds is het effectiever: het scheelt veel in reistijd. En koffiepauzes. Anderzijds heb je weer niet de non-verbale communicatie en is zo’n videomeeting dus veel vlakker.

Videomeetings waren korter dan livemeetings. Toch merk ik soms dat ik in een videomeeting zit, die mij te lang duurt. Maar ook gewone fysieke meetings. Herstel: meetings kunnen gewoon te lang duren. Wat mij betreft dan. Eigenlijk zou er een gouden formule moeten zijn. Maar hoe maak je die. Of wanneer pas je die toe?

Is het een één op één gesprek, dan zou meestal een half uur wel genoeg moeten zijn. Is het met meerdere mensen dan moet één uur voldoende zijn. Wanneer heb je nou echt nuttige meetings van 1.5 uur of langer. Soms zie ik een groepje van 5, 6 mensen, die plannen een meeting in, waar ik bij moet zijn. Van 3 uur ofzo. Hoe dan. Dat kan nooit effectief zijn. Die sla ik ook af. Roep mij er maar bij als het relevant is voor mij, ofzo. Ik heb dus niet echt een formule. Ben zoekende. Ik zal online eens gaan zoeken. Die theorieën zullen er vast zijn. Ik merk ook dat ik mijn interesse verlies als meetings langer dan één uur duren. Of, nou ja, vooruit: 1,5 uur.

(5 minuten later)

Zo, ik heb even wat geGoogled. Meesterbrein Steve Jobs had dus blijkbaar wat stelregels, check deze hier

Samengevat: nodig niet meer dan 3 tot 5 mensen uit, maximaal 3 bespreekpunten en niet langer dan 30 minuten. Dat spreekt mij aan.

Ah, een ander meesterbrein, Elon Musk, komt met deze variant.

Ik denk dat ik er maar eens mee begin. Niet vooraf introduceren dat ik een nieuwe formule heb, maar gewoon zelf de regie in handen nemen met de genoemde punten (weinig mensen uitnodigen, weinig punten en max 30 minuten).

Jullie horen er nog van, maar ik heb er NU AL ZIN IN!