Koop NIET bij je lokale ondernemer. Of toch wel?

Je hoort, lees en ziet het wel vaker: koop bij de lokale ondernemer, help de kleine ondernemer door dáár je goederen te kopen. Theoretisch snap ik dat. In de praktijk blijkt dat toch heel vaak heel anders. Is mijn ervaring.

Kijk, brood bijvoorbeeld: kun je bij een grote supermarkt-keten kopen of bij de lokale bakker. Nu kan die supermarkt-keten wel gewoon een lokale franchise(onder)nemer zijn. Zoals bij mij in de buurt het geval is: er is een (buurt)COOP, maar wordt wel gerund door een specifieke familie. Die betalen geld om de naam te dragen. Dus als je bij hen koopt, dan ondersteun je toch ook de lokale ondernemer? Je kunt ook bij een lokale bakker kopen (maar dan weer geen Bakker Bart, vind men).

Maar nu, als het gaat om dit soort consumptie-goederen: prima. Alleen, ik heb ook vaak gemerkt dat áls je bij een lokale ondernemer iets van electronica o.i.d. wil hebben (eigenlijk bijna alles, met uitzondering van consumptiegoederen), dus ook van een speelgoedzaak, een parfumerie, noem maar op, dan krijg je toch ook vaak het scenerio dat ze een product wat jij wil hebben, niet hebben. Of dat ze zelfs verwijzen naar hun website. Ook wel logisch, want je kunt niet alles op voorraad hebben. Voorraad is ook kapitaal, en als het niet verkocht wordt, dan zit je daar als ondernemer ook weer mee. Denk aan (moderne) kleding: dat is meestal niet tijdloos. En je kunt niet van elke blouse álle kleuren van dat merk én in alle maten op voorraad hebben. Het gevaar dat je dan naar ‘online’ wordt verwezen, is natuurlijk dat je ook met één muisklik van de concurrent verwijderd bent.

Winkels (lees: lokale ondernemers) moeten het vaak zelf ook bestellen, en dan moet je als klant wachten op je product, en dan zie je vaak dat zo’n ondernemer jou vergeet in te seinen dat je product in de winkel ligt, of er gaat wat mis, en de prijs is meestal ook niet lager dan online: in tegendeel, want zo’n ondernemer moet… voorraad houden, misschien wel personeel in dienst, huurkosten betalen, etc. Zelfs retourneren van producten die je online hebt gekocht, gaan vaak soepeler dan in de winkel. Een routerlabel uitdraaien en klaar. En als je bij een vertrouwde webwinkel iets koopt, waar je al een account / profiel hebt, kun je ook exact zien wanneer je het product hebt aangeschaft: factuurtje downloaden, etc.

Het is zó gemakkelijk, dat online kopen, dat een lokale ondernemer dan wel heel goed zijn best moet doen, in mijn beleving, om het van ‘online’ aankopen te winnen. En het zal alleen maar erger worden, want de jongere generaties zijn helemaal gewend om even snel online iets aan te schaffen. Steeds meer zie je ook dat je het dezelfde dag of avond al bezorgd kan krijgen, en anders uiterlijk de volgende dag. Scheelt je misschien wel tijd én parkeerkosten, in plaats van naar de winkel rijden.

Kortom: help je lokale ondernemer: prima, leuk, goed, ondersteun ik ook, maar in de praktijk werkt het vaak niet (goed).