In populariteit gedaald

Ik zag dit artikel van Autoblog, met de titel ‘Niemand wil een electrische occasion”. Daar zal vast gedegen onderzoek naar gedaan zijn. Ik ging het mezelf na: in het begin vond ik hybride en electrische autos helemaal niks (hybride is een tussenoplossing: een klassieke verbrandingsmotor & electrische aandrijving/motoren). Ik had met een vriend wel samen in een Tesla Model S gereden: leuk dat Playstation-gevoel tijdens het accelereren, maar ik was kwalitatief goede auto’s gewend: Volvo’s, Audi’s, BMW’s, Volkswagens en wat Japans werk. Zo’n Tesla was (en is nog steeds) toch van wat inferieure Amerikaanse kwaliteit op gebied van afwerking. Dit is geen mening, dit is feitelijk. Ik zag het zelf, maar las er daarna vaak over. Stiksels die loszitten, dashboard-kastjes die scheef hingen, flimsy / lossige onderdeeltjes in het interieur, etc.

Later kwamen andere merken ook met hybride en electrische auto’s: de gevestigde orde qua merken gingen ook in deze ontwikkelingen en innovaties mee. Tegenwoordig zijn er ook tal van nieuwe merken, vooral uit China, die zich wagen op dit gebied. Allemaal leuke en goede ontwikkelingen. Of ik helemaal in electrisch geloof: neuh, daar schreef ik al eerder wat over. Waarom? Omdat je een probleem verschuift: nu moeten er veel laadpalen komen, zijn ze niet overal beschikbaar, wat te doen met de accu’s na afschrijving, en gaan dit soort auto’s wel echt zo lang mee als klassieke brandstofauto’s? Het word nu allemaal mooi verkocht en gepresenteerd, maar we weten pas na 10, 15 jaar of het wel zo’n goede zet was. Het blijkt nu dus ook dat electrische occassions niet meer zo populair zijn: het publiek heeft zelf al conclusies getrokken. Is het nog wel zo interessant als er allerlei (tijdelijke) subsidies wegvallen? Een vraag die ik me hardop stel. Nog naast het gegeven dat ik ergens geloof dat er betere alternatieven nu onderzocht worden op gebied van auto-transport.

BMW experimenteerde in de jaren 80 al met waterstof. Serieus. Er is nu één Toyota (een afzichtelijk model om te zien) die op waterstof kan rijden. Dát is het misschien ook niet. Ergens verwacht ik dat we op een gegeven moment electronica hebben die zichzelf kan opladen door zonne-energie. Dat rij je dus bijvoorbeeld met een auto die ingebouwde zonnepanelen op het dak heeft, en daar heb je een ongelimiteerde actieradius mee hebt en/want: een organische laadtijd tijdens het stilstaan of rijden.

Merk je niks meer van. Dat gaat komen. Daar ben ik van overtuigd.