Ik vind Facebook / LinkedIn niks aan

Ik hoor wel eens dat mensen zeggen “Ik vind Facebook niets aan”, of op LinkedIn, het zakelijke social media platform, dat mensen anderen de maat nemen door te zeggen dat zijn of haar post thuis hoort op Facebook, want: een te persoonlijk karakter.

Ik zie ook berichten op LinkedIn voorbij komen, waarbij onder andere:
– een foto geplaatst wordt van iemand die zwanger is en alles en iedereen om haar heen bedankt;
– een zoon of dochter van iemand die geslaagd is en een stage zoekt;
– (meestal uit het Engels vertaalde) feel good berichten, over normen en waarden; over hoe iemand zomaar spontaan gratis een kopje koffie bood en daaruit een fan-tas-tische anekdote uit voortvloeide;
– sporthelden ineens worden ingezet en gebruikt om vooral je eigen profiel of business te promoten;
– ga zo maar door.

Alles is prima. Ik stoor mij er niet zo aan, want wat veel mensen vergeten is dat je ook berichten en mensen kunt filteren; verwijder ze of “mute” ze. Ik heb dat ook wel met mensen gedaan die ik om de 5 minuten voorbij zie komen, omdat ze altijd hetzelfde onderwerp of thema ‘interessant’ vinden, ‘liken’ of ‘van commentaar voorzien’.

Als je namelijk ook roept dat je Facebook of LinkedIn ‘niets aan vind’, dan bedoel je eigenlijk dat je de mensen waarmee je (direct of indirect) mee verbonden bent, niet zo interessant vind. Zorg er dan voor dat je hier wat meer filtering in brengt.

Het verwijderen van LinkedIn connecties is nu (eindelijk) ook veel simpeler geworden; je kunt vanuit je feed (berichtenoverzicht) “connectie verwijderen” kiezen. In het verleden heb ik ook te pas en te onpas mensen toegevoegd, waarvan je eigenlijk weet dat je daar verder nooit zaken mee zal doen of informatie van wil of zal vergaren. Verwijder ze: klaar.

Ik heb ook wel eens verzoeken gehad op LinkedIn, uit het niets, dat je denkt: ik ken je niet, maar prima. Sommige mensen kunnen daar heel erg een punt van maken: “Ik voeg alleen mensen toe die ik persoonlijk heb ontmoet”. Da’s ook prima; ieder bepaalt zijn eigen regels voor zijn of haar LinkedIn account. Ik heb zelf echter wel meegemaakt dat ik iemand die ik nooit had ontmoet en wél had toegevoegd, later als een waardevolle connectie kon beschouwen. Bijvoorbeeld een database-marketeer: ik zocht 2 jaar later eens naar een databasemarketeer, en toen kwam deze persoon naar voren. We hebben elkaar toen goed kunnen helpen en hebben goed zaken gedaan, zonder elkaar dus live gezien te hebben.

Ofwel: bepaal je social media contacten & overzichten; filter het naar eigen inzicht maar wees er niet zo zuur over.