De schimmige wereld van (sommige) influencers

Influencers. Echt iets van deze tijd. Voor het geval je het niet wist: een influencer is iemand (meestal tot een jaar of 30) die een groot social media bereik heeft, en dus “invloed” heeft op zijn of haar volgers. Theoretisch: logisch en begrijpelijk. Bekende mensen op Instagram of Facebook hebben ook veel impact: dat kan zinvol zijn, zoals dat recent (voormalig?) actrice Angela Jolie op Instagram verscheen (voor het eerst): gelijk miljoenen volgers. Ze gebruikt het platform (althans, nu de eerste post) om aandacht te vragen voor de situatie in Afghanistan. Prima! Helemaal goed. Er zijn echter ook personen die het puur zakelijk gebruiken: de Kardashians (onder andere) zijn bijvoorbeeld schathemelrijk geworden door hun producten te promoten via Instagram. Gewoon slim. Zou ik ook doen: als ik miljoenen volgers heb, waarvan er veel doen wat je ze opdraagt; dan kun je goede dingen voor elkaar krijgen. Impact maken. Ik zou het dan wel voor iets goeds inzetten. Het kan ook slecht ingezet worden. Voorbeelden te over.

Maar goed, ik kwam dus van de week op een hilarisch YouTube-kanaal terecht. Met bijna een half miljoen volgers. Fantastisch. Wat deze gozer doet, is op een heul cynische, sarcastische, zure doch terechte manier de leeghoofd-influencers te kakken te zetten. Heerlijk! Kijk even naar wat filmpjes op zijn kanaal. Dan zie je van die sneuneuzen die dan een bepaald plaatje in scene zetten, snel een foto (laten) maken en dan dit op social media zetten, met de insteek: “Kijk mij goed bezig zijn”.

Bekijk dit voorproefje: heerlijk man!

En klik hier voor zijn hele kanaal!