Ik ben helemaal niet snel afgelei… hee, een vogel!

Dat heb ik best als een probleem ervaren; dat ik snel afgeleid kon zijn. Mijn voormalig compagnon was het andere uiterste: die kon, met koptelefoon en muziek nota bene, binnen 2 uur een zwaarlijvig belangrijk complex document als een offerte, foutloos opstarten en afronden. Daar doe ik dan qua doorlooptijd 2 dagen over. Als het moet, kan ik het wel, maar liefst als de deadline al als een sneltrein op mij af komt denderen. Dan ben ik op mijn scherpst of best: want dan moet ik wel.

Mijn favoriete social media kanaal is YouTube. Dat hebben ze slim bedacht, want als je een video van iets specifieks opzoekt, dan zie je zoveel suggesties die “echt de moeite waard zijn om ook te bekijken”, dat je zo een aantal uur verder kunt zijn.

Hoe dat dan werkt? Ik ben aan het werk. Ik heb de radio aan. Ik hoor bijvoorbeeld een jaren 80 liedje. Ik denk: Ach, ja, die artiest ja! Zou die nog leven?

Ik start een internetbrowser op.
Ik google naar de artiest.
Ik kom op de Wikipedia pagina.
Daar worden meerdere hits genoemd.
Ik ga naar YouTube.
Ik voer één van die hits in.
Die scan ik effe.
Dan zie ik meerdere hits van die artiest “X”
Die scan ik ook effe.
In mijn rechter ooghoek zie ik ineens een suggestie van een heel ander onderwerp.
Ik open die op de achtergrond ook.
Ik kijk eerst mijn muziekfilmpjes af van die ene artiest “X”
Oh, ach, ik zie dat een andere artiest “Y” die hit heeft gecovered.
Ik klik daar op. Ik bekijk die andere artiest “Y” ook.
In mijn rechter ooghoek zie ik weer een suggestie staan van weer een totaal ander onderwerp.
Die open ik ook op de achtergrond.
Vervolgens open ik alle achtergrond-video’s.
Dit proces gaat dan een tijdje zo door.
Hop. Weer 1.5 uur verder.

Waar was ik gebleven met het uitwerken van mijn document / offerte…?

Precies. Dat.

(Deze blogjes schrijf ik overigens wel in één klap, zonder afleiding op)