De grens van het online bestellen

Tot waar ligt die grens eigenlijk, voor je? Dat is natuurlijk bij iedereen anders. Tot welk bedrag durf je online iets te bestellen? Zit er een psychologische grens aan het bedrag dat je online durft of wil overmaken? Waar ligt die grens? Of, spelen er ook andere factoren een rol of je iets online durft te bestellen?

Kijk je naar reviews, of naar het merk, of de leverancier? Bij Coolblue kun je veilig bestellen; komt altijd goed. Maar dan hangt het ook weer af van het product: is het een onbekend product? Dan ligt de drempel wat hoger. Of is het een product dat je in het echt moet zien, voelen of zelfs proeven? En durf je wel eens te bestellen bij een onbekendere webwinkel?

Als je je hele leven al merk X besteld, van een bepaald product, dan wéét je (theoretisch) wat je krijgt. En soms is er geen keuze: dan KUN je alleen online bestellen. Of omdat het product nergens in de winkels ligt, of dat het ver uit het buitenland moet komen.

Gitaren zijn een mooi voorbeeld: kan kostbaar zijn, vanaf 500 euro tot duizenden euro’s. In die laatste categorie zijn dit soort gitaren bij de spaarzame muziekinstrumentenwinkels natuurlijk niet allemaal op voorraad. Maar blind zo’n gitaar bestellen, doe je ook niet zo snel. Of auto’s: in de USA worden auto’s al jaren online geconfigureerd en besteld door consumenten. Als je je hele leven als bijvoorbeeld merk Y koopt, dan weet je wel redelijk wat je krijgt. Maar toch, een auto moet je ook ervaren, voelen, etc. Zou je een relatief groot bedrag zomaar online uitgeven?

Of kijk naar Zalando: een simpeler voorbeeld. Kleding moet je ook passen. Soms zit iets niet lekker of goed, dan moet je het weer terugsturen. En op je retourgeld wachten. Gedoe. Maar in de kledingwinkels ‘in de stad’ vind je bijvoorbeeld nét dat model weer niet. Het heeft ook lang geduurd voordat ik kleding online bestelde. Nu heb ik een aantal vaste merken, waarvan ik dus ‘weet’ dat de kwaliteit goed is, en dat ik exact weet welke maat ik nodig heb: dat maakt het weer veiliger qua bestellen.

Online bestellen, geld overmaken, garantie, retourneren: allemaal van deze tijd, maar toch: de drempels zijn nooit helemaal weg. Bij mij althans.