Dat is slechts psychologisch sneller

Ik ben digital onderlegd, of vaardig, of hoe noem je dat. In de zin dat ik met digitale middelen mijn weg wel weet. Zowel privé als zakelijk. Eigenlijk: Juist zakelijk, omdat dat mijn vakgebied is. Digitale transformatie-trajecten zijn mijn ‘expertise’, zeg maar. Dat betekent dat ik organisaties adviseer én ook concreet en operationeel (kan) help(en) met een transformatie naar een beter digitale omgeving. Dat even in Jip & Janneke-taal gezegd.

Toch betekent dat niet dat ik dan ‘alles dat digitaal is, beter of fijner vind’. Het lezen van een tijdschrift op een e-reader of tablet vind ik helemaal niet fijn: ik heb ook liever het magazine gewoon op papier. Fijn om soms in een hotel in bad te liggen lezen. Lezen zou ik meer moeten doen, dan ik nu doen. Recreatieve en ontspannende leesvoer, bedoel ik dan. Ik lees elke dag vrij veel, maar dat is vaak vakmatig of verplicht.

In de wereld om ons heen zien we steeds meer digitalisering. Op micro en heel groot niveau. Daar heb ik al vaker over geschreven: de charme van nieuwe muziek van je favoriete artiest is nu al heel wat minder dan vroeger: dan keek je uit naar een plaats of CD met daarop de nieuwste release van je favoriete artiest. Nu is er de laatste jaren zóveel muziek én zoveel platforms: je kunt met een internetverbinding en bijvoorbeeld YouTube of Spotify binnen 1 seconde een nummer of album luisteren. Dat betekent ook dat je vrij snel kunt afhaken als het je niet aanstaat: je hebt toch niet het gevoel dat je er geld voor hebt betaald, zoals vroeger met een album: dan luisterde je echt wel het album helemaal af. En nog een keer. En een dag later nog een keer.

Vroeger was niet alles beter hoor, dat zeker niet. Ook tal van voorbeelden in te bedenken. Wat mij laatst wel opviel: ik ben niet zo’n McDonalds of fastfood-restaurant-bezoeker, al vind ik het ‘once in a while’ echt wel lekker, zo’n slechte vette hap. Toen ik eens door omstandigheden (tijdstip en locatie) verplicht was toch even te eten bij de McDonalds.

Wat mij daar op viel, is dat we misschien zijn doorgeschoten in digitalisering. Tenminste, misschien voor nu. Misschien wordt het allemaal anders en beter. Wat wil het geval?

Ik kwam binnen, en zag allemaal van die zuilen met enorme schermen. Schermen waar je op kunt klikken met je vinger, zogenaamde touchscreens. Je kunt daar dus alles wat je besteld aanklikken. En meer. Je kunt je hele bestelling configureren. Super handig. Maar snel? Nee. Is dat erg? Nee, want mensen kunnen ook bij de medewerkers aan de balie ‘ouderwets’ bestellen. Daar maakte echter die bezoekers daar geen gebruik van. Er stonden rijen bij de 4, 5 of 6 zuilen: weet ik niet meer precies. Maar de twee dames achter de balie, hadden niks te doen. En ze waren er niet om alleen bestelling uit te geven: ze stonden ook wel degelijk klaar om bestellingen op te nemen. Dus, dat heb ik gedaan. Wat denk je?

Ik werd natuurlijk gelijk geholpen, en daardoor werd mijn bestelling ook gelijk geprepareerd. Sneller dan bij de mensjes die bij de bestelzuilen stonden, want tsja: die waren nog druk aan het configureren, kiezen, afrekenen, etc. An sich werkt dat wel prima hoor, want je kunt de tijd nemen, en goed je bestelling overdenken. Maar voor de snelheid hoef je het (nog?) niet te doen. Een volgende stap zou kunnen zijn dat je op basis van je gezicht wordt herkend, je bij de naam wordt genoemd op het display (mits je dat wil) en dat ‘door jou eerder / vaker bestelde producten’ direct aan te klikken zijn. Zoals dat ook al bij meer apps op je telefoon gebeurd.

Een kleine toevoeging wel: ik was op dat moment in Normandië, de plaats weet ik niet meer, maar dat is ook niet zo interessant. Het was voor mij met een eventuele taalbarriere (mijn Frans is heel matig) wel handig dat ik zo’n bestelterminal in alle talen van de wereld kon gebruiken. Voor McDonalds ook handig; die maken één interface voor alle vestigingen op de hele wereld, dát dan weer wel.

Ofwel: digitalisering is wel mooi, en ik denk ook dat McDonalds en alle andere voedselketens nu gewoon in een experimenteer-pilot zitten: even kijken wat werkt op basis van ingezamelde data en informatie, en dan het proces bijstellen. Want op dit moment is simpelweg bestellen bij een medewerker vaak nog wel sneller!