Weer zo’n superirritant telefoongesprek

Mijn Audi heb ik bij OHRA verzekerd. Het leek dus logisch om mijn MX5 na aanschaf ook gelijk bij OHRA te verzekeren. Dat gaat bij het afsluiten van een autoverzekering zo: je zit in je nieuwe aanwinst, klaar om te rijden maar dan moet je naar een lang verhaal van 10+ minuten luisteren met allemaal regels, voorwaarden, prijzen, tarieven, staffels, noem het maar op.

De adviseur zei: het is voor u gunstig om zogenaamde “kilometer blokken” af te nemen; dan betaalt u per 1000 km maar een x bedrag. Dat x bedrag staat mij niet meer bij, maar blijkt nu achteraf astronomisch te zijn. Door oa mijn trip in/naar Schotland en nog allerlei plezierritten, blijk ik een km of 8000 al gereden te hebben in een half jaartje. Okay, kan. Ik had aangegeven tussen de 10.000 en 15.000 per jaar te rijden. Ik kwam er toevallig achter dat ik vanaf december tot heden (mei 2022) dus een enorm verzekeringsbedrag al aan OHRA had betaald, voor zowel Audi als de Mazda. Beide auto’s all risk verzekerd, etc, maar ik zag wel erg veel bedragen van OHRA staan.

Even wat dingen in kaart brengen. Nu bleek dus dat ik al vele honderden euro’s had betaald voor de Mazda in een half jaar tijd. WTF. Ik neem contact met ze op, en we hebben de verzekering omgezet naar een all risk verzekering zonder km-beperking, zoals ik met de Audi ook heb. Dat ging allemaal soepel. De dame aan de telefoon zei nog dat de km-blokken-verzekering alleen interessant is tot 6000 km per jaar. Okay.

Alleen, toen de dame wilde ophangen zei ik nog wel: maar hoe gaan we om met de overmatig betaalde KM-blokkenverzekering die mij in december is aanbevolen? Want ik ben gewoon misleid, want als ik zeg tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar, en ik hoor een half jaar later én vele rekeningen later dat het alleen tot 6.000 km gunstig zou zijn.

Nou, een klachtenprocedure opstarten, zei ze.
Daar had ik weer zo’n geen zin in, maar die paar honderd euro is dan wel zeker de moeite waard om even in de pen te klimmen. Of meer: toetsenbord.

Uiteindelijk werd ik vanmorgen (maandag 30 mei) gebeld. Een mevrouw die zich ook voorstelde als “mevrouw [achternaam]”. Dat heb ik altijd al raar gevonden. Iemand die zichzelf als ‘de heer’ of ‘mevrouw’ voorstelt. Maar goed.

Toen begon het gesprek. Gelijk vijandig die mevrouw. Why.
Ze stak direct van wal: “Ja, u heeft tegen mijn collega gezegd dat u 5000 km per jaar zou rijden”.
Ik zeg: “Dat lijkt me sterk, want die MX5 is gekocht voor weekendje en weekjes weg, en vakantietrips enzo. Eén goede trip naar Italië, en ik zit al over de helft, dus lijkt me niet denkbaar”.
“Ja, maar wij hebben dat uit het gesprek naar voren gehaald”
Ik: “Okay, hoe hebben jullie dat gedaan dan?”
“Wij hebben het gesprek opgenomen en teruggeluisterd”
“Dan zou ik dat ook graag willen ontvangen”, zei ik gelijk.
“Nee, dat kon niet in verband met de privacy-wetgeving”.
Ik: “Wat een onzin. Ik sta er toch zélf op, op jullie zogenaamde audio-opname?”
Zij, nog geïrriteerder: “Ja, nou, dan vraag ik het wel op en dan krijgt u dit”
Ik: “Ja, wel graag ja. Lijkt me normaal toch? Dat ik zelf ook kan terugluisteren wat ik (zogenaamd) gezegd heb? Het gaat hier om Mijn geld, mevrouw [achternaam]”.

Nou, ze zou het wel voor elkaar maken.
Zegt ze er nog achteraan, weer geïrriteerd:
“Maar ik vind het wel “jammer” dat u ons niet vertrouwd op wat wij zeggen”.
Ik antwoordde met: “Ja, vertrouwen is leuk, maar controle is beter. Ik heb er gewoon recht op. En waarom eigenlijk deze persoonlijke toevoeging? Is totaal niet relevant?”

“Ja, nou, dat vind ik gewoon”, bitste de vrouw.
Ik: “Volledig onnodig, irrelevant en op persoonlijke titel. Niet meer doen.”

Binnen 5 seconden was het gesprek afgerond. Met toezegging dat ze het zou regelen.
Man man man. Ik hoop dat ze bij de OHRA dit gesprek ook eens terugluisteren.

Gezien alle negatieve reviews op Google/internet over OHRA verzekeringen, misschien sowieso wijselijk om even mijn auto’s bij een andere maatschappij onder te brengen. Al is er natuurlijk geen enkele verzekeringsmaatschappij die het écht voor met de klant heeft. Het is vooral incasseren en veel smoke & mirrors met duimendikke documenten, maar als je ergens een keer schade hebt, dan doen ze er werkelijk ALLES aan om niks tot bijzonder weinig aan je uit te keren.