Tesla

In mijn omgeving ken ik diverse mensen met een Tesla. Ja hoor, innovatieve en ook best fraaie auto’s. Ze zijn de laatste tijd echter wel vaak in het nieuws: niet vanwege die tricky autopilot (zelfrijdend standje) maar vanwege de bouwkwaliteit. En dat had ik jaren geleden al eens gezien bij een vriend die mij uitnodigde voor een proefrit met een Tesla Model S. Het viel mij al op (lees: tegen): een scheef hangend dashboardkastje, stiksels van de leren bekleding die los was, niet mooi aansluitende carrosserieonderdelen (die chromenstrips aan de ruitzijden), ga zo maar door. En dat voor zo’n bedrag. Van binnen vind ik ze niet fraai overigens: je moet er maar van houden: zó minimalistisch met een groot beeldscherm.

Tesla-rijders horen en lezen dat commentaar natuurlijk ook. En ik heb gemerkt: óf ze verdedigen het, want tsja: ze hebben deze keuze zelf gemaakt en je hebt feitelijk kritiek op hun autokeuze óf ze bevestigen dat het waardeloze kwaliteit is, en roepen erbij: “voor mij geen Tesla meer”.

Bij die laatste groep zitten enkele tientallen Nederlanders die een miljoenenclaim gaan neerleggen bij Tesla na de zomer. Ergens wel verbazingwekkend, want de meeste Tesla’s worden geleased. De bestuurder draagt deze kosten dus niet eens zelf, maar ergernis van een niet (goed)werkende auto zit natuurlijk niet alleen in de kosten.

Ooit (in 2005) had ik een gloednieuwe Italiaanse leaseauto via een werkgever. Twee jaar in gereden: twee jaar ellende. En in die tijd riep men al: “Er worden geen slechte auto’s meer gemaakt”, maar dat gaat anno 2021 dus nog steeds niet helemaal op.

Mijn autocarriere bestaat uit Zweedse, Japanse en Duitse auto’s. Ik heb eigenlijk maar één Japanner gehad: mijn eerste auto was een Honda CRX, “toen dat nog kon” zeg maar. Bloedsnel, kek autootje. Later werden de auto’s het bezit van “petjes”, die de achterruit ontsierde met een grote diagonale Pioneer-sticker en twee regenpijpen als uitlaten. Toen was ik al van mijn CRXje af.

Volkswagens, Volvo’s en BMW’s heb ik het meest gehad. Eigenlijk nooit problemen. Starten, rijden en gaan. Op dit moment rij ik Audi, een dikke S-Line met full options en een bloedsnelle motor waar je menig GTI-tje de snot mee in de ogen rijdt. Maar goed, da’s niet echt milieuvriendelijk en ook niet portomonnee-vriendelijk: niet zo zeer vanwege het premium-brandstof dat je moet tanken, maar meer vanwege: “boetegevaarlijk” zeg maar. Je rijdt snel en ongemerkt te hard. Ik flirt de laatste tijd met de gedachten een Audi A5 te kopen, en mijn A3-tje er op in te ruilen. Anderzijds: ik zie (gelukkig) BMW ook weer mooiere modellen maken. Ik was ooit BMW-liefhebber ook, maar ze gingen in een fase in waarbij ze alleen nog maar lelijke auto’s maakte (zoals de eerste 1-serie), en jarenlang foei-lelijke saaie dashboards. Daar ben ik nogal gevoel voor: daar kijk je immers de hele tijd tegenaan.

Hoe snel ook zo’n BMW of Audi: een Tesla trek je er bij het stoplicht niet uit. Geeft niet, want hoe vaak accelereer je bij een stoplicht naar 100 km/u bij dagelijks gebruik? Precies. Ik sta liever nauwelijks tot niet bij de garage. Dan maar Duits.