Internet en (je) privacy

Je kunt je er druk op maken, om je privacy op internet. Als je écht gehecht bent aan je privacy, dan moet je helemaal niet het internet op. Maar in hoeverre is dat erg, dat een browser of website ‘weet’ wie je bent. Dat ‘weten’ is vaak maar relatief, want meestal word het gebruik om gepersonaliseerd aanbod te bieden. Zo gebruiken grootmachten als Facebook, Google en Booking.com onder andere de geschiedenis van je webbrowser om te zien waar je interesses liggen. Dat kunnen ‘ze’ (geautomatiseerd) zien aan je zoekgeschiedenis. Je webbrowser geeft misschien wel veel sporen dat je heel veel naar bestemmingen in Zweden aan het kijken bent, en dus kan het zijn dat je dan in de volgende uren of dagen dat je achter het internet zit, allerlei aanbiedingen krijgt van accommodaties en vakantieaanbiedingen in Zweden. Of als je echt ergens in een webwinkel inlogt, en je maakt een profiel aan: dan is het voor de webwinkel in kwestie natuurlijk een koud kunstje om te kijken op welke pagina’s je lang bent gebleven, of welke merken of producten je bekeken hebt. Dan krijg je daarna aanbod van die producten of gerelateerde producten.

Of je krijgt later een nieuwsbrief met dat of soort gelijk aanbod. Dat doet Netflix ook: als jij inlogt of iemand anders uit je huishouden, dan krijg je een ander beginscherm te zien. Netflix ‘kijkt’ naar je kijkgeschiedenis en naar wat je hebt opgeslagen als “nog te kijken films of series”. Echt zo complex niet. Maar is het ook écht zo erg? Privacyschending vind ik wel als blijkt dat je gegevens misbruikt worden voor foute doeleinden, maar meestal heb je je privacy wel grotendeels in eigen hand op het internet. Hierover nog een tip: een goede zoekmachine die niks met je gegevens doet en dus je privacy waarborgt, is het Amerikaanse “DuckDuckGo”, te vinden op www.duckduckgo.nl. De zoekmachine is snel en ‘clean’, zoals Google in het begin ooit was. Je ziet dus ook geen advertenties. In het kort wat WikiPedia informatie hierover:

DuckDuckGo is een zoekmachine die informatie van veelbezochte sites zoals Wikipedia gebruikt om traditionele internet-zoekresultaten te verbeteren. De zoekmachine beoogt een betere privacy voor gebruikers te geven en poogt ook vooringenomenheid te voorkomen. Er wordt niet gekeken naar het zoekgedrag van de gebruiker. Elke gebruiker krijgt dezelfde zoekresultaten te zien voor dezelfde zoekopdracht.

Meer informatie kun je HIER op de Nederlandse WikiPedia-pagina vinden.