Autopech in het buitenland – dat wil niemand

Zo! Na een fantastico week door Italië en Zwitserland toeren, is het ook weer tijd om thuis te zijn en te werken. Misschien in september weer een week weg, maar dan die eerder besproken Napoleon Route; zie hier! Anyway, de Mazda MX5 heeft het perfetto gedaan. Zag relatief weinig Italianen in cabrio’s rijden overigens; veel toeristen wel: die komen daar ook met open dak door de bergen en langs de meren sjezen, uh, toeren. Soms was het wel erg heet hoor, 35 tot 40 graden. Als je dan stationair ergens staat te wachten, en de zon fikt op je kruin: da’s niet persé heel comfortabel.

Alleen, daar is nog wel mee te leven. De Mazda heeft mij echter wel heel kortstondig wat kopzorgen gegeven tijdens deze trip. Hoe dan? Zo’n frisse, goede auto met weinig kilometers op den teller, hoe kan dat gebeuren?

Wat er gebeurde? Ik merkte dat de 3e en 4e versnelling steeds stroever ging. En zwaarder en zwaarder. Ik moest op een gegeven moment echt serieus veel kracht zetten om de auto in en uit de 3e en 4e versnelling te halen. En dat gebeurde ongeveer in het midden van de vakantie.

Oh, nee toch! Iets wat je niet wil hebben, is autopech ver in het buitenland. Ik begon me echt te irriteren; hoe kan dit nou gebeuren? Maar goed, blijft mechanisch, techniek. Ik zag ook relatief veel nieuwe auto’s langs de weg staan; door extreme temperaturen hadden vele auto’s het blijkbaar lastig.

Anyway, een volle dag zwaar schakelen. Steeds extremer dus. Het viel me op dat als de auto ‘koud’ was, dus lees: de motor even niet had gedraaid, dat het schakelen dan übersoepel ging. Draaide de auto warmer, ging het schakelen steeds zwaarder. Binnen een paar minuten al. Verdoemenaan!

De volgende dag had de auto een hele nacht stilgestaan en moest ik even naar de lokale supermercato; nee hoor, probleem nog steeds heftig. Maar wat er toen een paar uur later gebeurde; geen idee, maar na een paar uur door het leuke Bellagio gelopen te hebben, weer in de auto gestapt: schakelde soepel. Ja maar dat deed hij sowieso dus in het begin. Maar het schakelen bleef soepel. Ook na een half uur. Ook na twee uur. WTF? Heeft deze auto zichzelf geregenereerd ofzo?

Ik ben toch de volgende morgen naar de Mazda-dealer in Como geweest, en daar hebben ze mij uitstekend geholpen. Ze hebben effe rondgereden en de auto op de brug gezet, ook al was het probleem dus (tijdelijk?) niet meer aanwezig. En ja hoor: ze konden niets vinden. In onvervalst Italiaans/Engels: “No’uh, die karre ies okee’uh! Wie donne sie annie problemo?” (we don’t see any problem, dus).

Tsja…. Dan maar op hoop van zegen, want 2 dagen later zou de terugtocht naar huis zijn. Toch een dikke 900 km. Maar nee hoor, helemaal niks geen centje pijn.

Ondertussen had ik de garage (Mazda MX-5 specialist in Rheden al benaderd) en het probleem op een MX-5 forum gezet; maar niemand kwam dit probleem bekend voor.

Ik denk ook dat het probleem weg is, zonder ooit terug te komen. En heel misschien, kwam het toch door het wat onstuimige ritje (kon ik niks aan doen) op een eind onverharde weg: veel stof en stenen. Navigatiesysteem Waze stuurde mij over dit pad heen. Zou daar iets de auto ingeschoten zijn?

Geen idee, maar vaag was het wel.